Safety car – vždy v čele

Auto, které nevyjíždí často, ale když vyjede je vždy v čele. Jen málokdo má pravomoc v tomto autě jezdit. Ve Formuli 1 se Safety Carem jezdí Němec Bernd Mayländer. Nedělá to ale často. Většiny závodů je zaparkován na konci boxové uličky na monitorech a sleduje, jak probíhá závod. Němec Bernd Mayländer jezdí se Safety Carem skoro už deset let. Dříve střídal závody DTM se závody Formule 1, nyní jezdí pouze s Formulí 1.

Safety car vyjíždí pouze tehdy, pokud jsou na silnici špatné povětrnostní podmínky nebo když je na trati menší nehoda. Nehoda ale nemůže být moc velká, vedlo by to k vyvěšení červené vlajky (zastavení závodu). Safety Car se do pravidel Formule 1 zapsal teprve v roce 1992. První pokusy už sice byly v roce 1973 v Kanadě, skončilo to ale fiaskem. Automobilka Mercedes-Benz auta do Formule 1 dodává od roku 1996. Aktuálním Safety Carem je Mercedes-Benz Kupé SLS AMG. V pořadí to je už deváté a nejvýkonnější auto, které tuto funkci zastupuje. O jeho pohon se stará osmiválec 6.2 s vyladěným výkonem 420 kW.
Mercedes-Benz SLS AMG
S porovnáním s předchozími modely je model SLS AMG jen minimálně upravený. Např. z minulého Mercedesu se „vyházelo“ 220 kg nepotřebných věcí. Upravený je pouze zadní výfuk a trochu interiér – přibyly dva monitory, které sledují závod. Když Safety Car vyjede na trať, na monitorech se zobrazí přední a zadní kamera auta, takže jezdci Mercedesu mají perfektní přehled o tom, co se kolem nich děje. Speciální výbava Safety Caru v podobě majáků – jeden na střeše a další v zadní části. Všechny majáky jsou vytvořené ze světelných diod. Dále jsou na Mercedesu připevněna krajní světla na střeše, která mají oranžovou barvu a závodníkům oznamují, že Safety Car právě plní svou úlohu. Poslední část majáku, který je umístěn ve středu a svítí zeleně. Závodníků oznamuje, že Safety Car zajíždí zpátky do boxu. Za posledních 18 let se Safety Car stal pevnou součástí nejen Formule 1. Jeho výjezdy pomáhají často zabraňovat nehodám, které by se bez něj staly.

3 komentáře:

  1. Hezký článek. Mě vždycky hrozně u F1 fascinovaly ty zastávky v boxech. Jak rychle dokáží na voze cokoliv opravit/vyměnit. To je prostě neskutečné. Kamarád má také takovou menší dílnu, ale s takovou rychlostí teda určitě nepracuje. Je ale pravda, že od té doby, co tam má nový šroubový kompresor tak spoustu věcí zvládá rychleji, protože mu usnadňuje práci.

    OdpovědětVymazat
  2. Na formule jsem se díval od dětství s mým tatínkem a pokaždé to pro nás byl veliký zážitek. Čekali jsme, zda v boxu vše stihnou rychle a nebudou zbytečně pomalí. Proto není divu, že jsem automechanik a mám malou autodílnu. Nedávno moje manka nacouvala do plotu, a tak jsem jí pořídil zde parkovací kameru. Od té doby, co jí má s naučila parkovat jako profík.

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělý článek o formulích, který mi hned vrátil do dětství, když jsem je sledovala s mým dědečkem. Závody již nesleduji, ale mám občas starosti se svým autem. Nedávno jsem si promáčkla nárazník o vysoký obrubník. Naštěstí jsem narazila na skvělý autoservis zde, kde mi pomohli a nárazník mi opravili do druhého dne.

    OdpovědětVymazat