BMW Art Car - pomalovaná závodní auta od roku 1975

Poprvé byl projekt BMW Art Car představen francouzským závodníkem Hervém Poulainem, který doslova chtěl vytvořit z automobilů plátno pro umělce. Vše začalo v roce 1975, kdy Poulainův přítel Alexander Caldere pomaloval první BMW. Calderova práce na automobilu zaujala okolní umělce natolik, že se tvorba Art Caru stala téměř každoroční záležitostí. Na úpravě Art Caru se podíleli přední umělci jako byli např. David Hockney, Jenny Holzer, Roye Lichtensteina, Robert Rauschenberg, Frank Stella nebo dokonce i Andy Warhol. Poslední, zatím sedmnácté Art Car upravil Jeff Koons v roce 2010.
Jeff Koons a sedmnácté BMW M3 GT2 Art Car

BMW M3 GT2 jako Art Car číslo sedmnáct

V pořadí už sedmnácté sportovní BMW ze série Art Car, navrhl a představil před pařížským muzeem Centre Pompidou, známý americký umělec Jeff Koons. Automobil – BMW M3 GT2 je pomalován velice barevně křiklavými pruhy, směrem od přední masky až na zadní kapotu. Barvy jsou dost syté, a pod nimi je vidět tmavé, černé pozadí. Toto BMW M3 GT2 pojede také známý, legendární 24 hodinový závod Le Mans. Do série BMW Art Car, která začala už v roce 1975, přispěli svým návrhem také slavní designéři např.: Olafur Eliasson nebo Andy Warhol. V roce 1975 – kdy tato série Art Car začala, se automobilka BMW rozhodla propagovat svou vlastní značku a také podpořit a zaměstnat umělce k nějaké zajímavé tvorbě.

Bmw Art Car s tradicí od roku 1975

Prvním automobilem v edici Art Car bylo třílitrové BMW 3.0 CSL. Toto první BMW navrhl a vyzdobil Alexandre Caldere. BMW CSL se také zúčastnilo 24 hodinového závodu Le Mans. Toto zajímavé barevné provedení automobilu mělo velký úspěch, a tak od té doby se každým druhým rokem dělá další nové BMW do série Art Car. Každé dva roky se střídají nejen auta, ale také i umělci z celého světa. Nejznámější umělci a nejpopulárnější auta z celé historie série Art Car jsou: Andy Warholem s automobilem BMW M1 Group 4, BMW 320i Group 5 od Roye Lichtensteina, Olafur Eliasson přišel nejspíše s nejhezčím BMW z celé řady – BMW H2R a Jenny Holzer s modelem BMW V12 LMR. Minulý rok se v sérii Art Car upravovalo malé BMW Z4, upravoval ho umělec Robin Rhode.
Vůbec první BMW Art Car z roku 1975
Letošní automobil BMW M3 GT2 je pomalován pestrými různobarevnými čarami, které se táhnou od masky vozu, skoro až po výfuk. Kromě skel a kol, je pomalovaný každý kus na automobilu, včetně velkého přítlačného křídla. Z boku a z čela auta vytvářejí čáry dlouhé, vodorovné pruhy a automobil vypadá jako kdyby projížděl světelnou rychlostí. Celá auto má v lidech vzbuzovat hlavně energii a kladnou náladu. Pokud byste chtěli tento automobil vidět na živo, tak je uschován v uměleckém Pařížském muzeu Centre Pompidou.
BMW Art Car v závodě Le Mans

12 komentářů:

  1. Nedávno jsem na Ebay narazil na super model BMW, který měl i vyražený falešný vin kód. Bylo to jako aukce, tak jsem jako velký milovník německých vozů přihodil. Jenže pak už došly peníze a když jsem viděl, za kolik se to nakonec prodalo, tak jsem byl rád. Tohle by manželka asi nerozdýchala. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý večer všem přeji :) když tu řešíme pomalovaná auta, nějací kluci mi pomalovali 3 roky staré auto :/ a já přemýšlím, co s ním. Je za Vás nějaká možnost, že by to nějaký výkup aut v Praze odkoupil? Je to pomalované celkem hezky, ale podle mě to chce specifický typ chápání umění nebo jak to říct :D

    OdpovědětVymazat
  4. Bavoráky měli vždycky skvělé prezentace. :) Mě osobně bavili i jejich videokonference. Nedávno jsem koukal na nějaký starší broadcast a to, jak byli už tenkrát před konkurencí v ohledu marketingu a propagace, tak to bylo neuvěřitelné. Perfektně zpracované, skvělé prezentace produktů... Prostě o parník uplavali konkurenci. :) Moc dobře se na to dívalo. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jo tak na taková auta se krásně dívá, ale kod se o to má starat? Však ta barva musela vzít hrozně hluboko z kapsy majitele ne? Já když se dívám kolik v dnešní nedostatkové době stojí třeba originální díly Škoda tak si říkám, že starat se o něco co má v sobě čipy musí být fakt pekelný obchod. Mějte se všichni krásně a bezpečně na cestách!

    OdpovědětVymazat
  6. Nemůžu říct, že by se mi ty barvy úplně líbily, ale vlastně proč ne? Žijeme len raz. :) Jinak můj známý si nedávno splnil svůj sen a taky si koupil svoje první BMW. Jeho je stříbrné. Hned jak si ho koupil ale narazil na problém. Auto totiž neumělo česky. Nakonec mu to ale pomohli vyřešit tady https://www.autacesky.cz/bmw_35 tím, že mu tam nahráli překlad do češtiny. :)

    OdpovědětVymazat
  7. No v dnešní době to nikdo nemá jednoduché, to vám teda povím. Všichni si myslí, jak je jednoduché podnikat, ale uvědomme si jednu věc. Jakmile se nebudou prodávat nové vozy, tak třeba ani autopůjčovna Brno nebude mít co půjčovat. Trh je propojený, uvědomujte si to.

    OdpovědětVymazat
  8. Nemyslím si, že by nutně pouze tento typ vozů musel za několik desítek let jezdit po českých a světových silnicích. Designéři odvádějí skvělou práci, o tom žádná, ale možná to bude přece jenom vypadat trošku jinak. Co se týče dovolené, tak nám letos asi pomůže půjčovna dodávek. Chceme totiž vzít nějaký obytňák a vyrazit do zasněženého Rakouska.

    OdpovědětVymazat
  9. Já BWM miluji již od doby, co mi bylo patnáct let. Už v tu dobu to bylo moje vysněné auto, a to bez ohledu na to, jak se k němu staví ostatní lidé. U mě vyhrával především design a výkon, na což nehledí zrovna každý. Aktuálně pracuji u čištění aut, takže se tam s auto od BMW setkávám poměrně často.

    OdpovědětVymazat
  10. Když jsem si chtěla koupit sportovní vozidlo, tak jsem byla od manžela upozorněna na to, že bych se raději měla věnovat hodnotnějším věcem. Nevěděla jsem co myslí a on se mezi tím už díval v obývacím pokoji na anglická videa o bitcoinu. Toho času jsem nevěděla o co jde a dnes přes směnárnu kryptoměn nakupuji v pravidelných intervalech a dokonale bohatnu.

    OdpovědětVymazat
  11. Jakmile vidím takový skvost tak si jen říkám kolik na takový vůz asi stojí pojištění nemovitostí, majetku, domácnosti, neuvažujete v takové rovině občas také? Mně přijde že se hodně lidí neumí postarat o svůj majetek a neskutečně mě to sžírá. Opravdu je nutné někdy vystoupit a uvědomit si čemu se máme dost věnovat.

    OdpovědětVymazat
  12. Už aby se stalo něco v našem životě a my si na díly Škoda nemuseli neustále někde půjčovat. Mám toho už tak akorát po krk. Vážně jsem ráda za každou změnu, ale tohle je teda něco, co nemohu vystát. A to je tak malá výplata a velké výdaje.

    OdpovědětVymazat